Tävlingar för innovation och synlighet

Vi har få bra tävlingar inom IT i Sverige. De priser som finns är ofta kopplade till redan gjorda insatser.

Det finns fler möjligheter om man kan använda tävlingar och priser aktivt och med mer styrning. Design for America är ett sådant initiativ som ger priser inom väl avgränsade områden, som bästa förenkling av en myndighetsblankett, bästa omdesign av en myndighets webbplats, etc. De flesta kategorierna rör öppen myndighetsdata, bl.a. hur den ekonomiska krisen ser ut eller vad staten lägger sina resurser på.

Det finns en mycket utförlig rapport om hur man kan nyttja tävlingar och priser skriven av McKinsey, And the winner is…

Jag tror det finns möjlighet att göra något bra även under våra förhållanden. Tävlingar kan användas för att skapa snabba insatser som engagerar nya aktörer. De kan också skapa en uppmärksamhet kring frågan och ge möjlighet till ”kundperspektiv” som annars inte kommer fram.

Annonser
Det här inlägget postades i opinion, strategi. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s