Baksidor med digitalisering, del 2

Del 1 handlade mest om positiva värden som ofta finns kopplat till fysiska saker, som papperskalendern. Man vet inte alltid om att dessa värden finns där innan man tappat dom genom en (dålig) digitalisering. Värdet av en papperskalender är större än tidsbokningarna alltså – det är en platshållare för allt möjligt, det är teckningar och att-göra-listor, etc.

Idag visar Ars hur skiftet med försäljning (och lyssning) av musik online också påverkar konceptet album. Det ser ut som att en samlad bärare av ett större musikaliskt koncept numera har svårt att hitta en plats i statistiken. 2,3 % är albumförsäljning i de kanalerna Ars tittat på.

Jag köper själv mycket musik i ”lösvikt” numera men inser också att det finns gott om exempel på album som format min musiksmak och mitt intresse för musik överhuvudtaget. Kommer denna ingång till musik inte finnas längre?

Jag tänker också på musik som inte är gjord låt-för-låt utan är mer helhetskoncept. En av mina favoriter Prefab Sprout har gjort hela album om Elvis, cowboys, Gagarin etc. Det är, vidare, aningen fattigt att lyssna på enbart en låt från Tubular bells eller Sgt. Pepper och inte alls få med hela upplevelsen av 10 låtar som hänger ihop.

Jag hoppas att Apples, och andras, idéer om att paketera album även digitalt kan bära frukt och få till en bättre balans i statistiken.

Det här inlägget postades i link, opinion och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

