En strategi för ökad tjänsteinnovation

Näringsdepartementet har under sommaren publicerat ett PM om tjänsteinnovation – En strategi för ökad tjänsteinnovation. Vi är så klart intresserade då vi är en innovationsmyndighet, men också för att det finns ett par skrivningar som ligger oss extra varmt om hjärtat:

  • Användarorienterade insatser betonas (s29), både i form av Living Labs och genom ökad it-användning (viktigt redskap, engagerande, möjliggör nya lösningar etc).
  • Medarbetardriven innovation (s30), som vi redan finansierar idag (”den absolut viktigaste produktionsfaktorn i tjänsteproduktion”).
  • Innovation management, en systematisk innovationsverksamhet, ett område där vi driver ett EU-projekt (EPISIS) enbart på detta tema.
  • Kulturella och kreativa näringar, där stöd till inkubatorer för nya kulturella och kreativa företag har getts Vinnova och Tillväxtverket.
  • Innovationsupphandling, dvs offentliga aktörers efterfrågan som drivkraft (s23).
  • Internet/bredband som infrastruktur (s39) för tjänsteinnovation, speciellt hur s.k. öppen innovation inkluderar kunder och leverantörer i utvecklingen av tjänster.
Annonser
Det här inlägget postades i strategi och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s