Positionering och tjänster

Vi tar ofta mobilitet för givet numera – vi jobbar på distans och vi kan så gott som jämt ringa och bli uppringda var vi än är. Men det finns en hel del andra aspekter på mobilitet, där vi kommit olika långt som användare.

Mobilitet kopplat till tjänster är lite av samma paradigmskifte som uppstod med digitalseringen av, säg fotografi. Digital fotografi skapade på kort tid en ny bransch och slog ut en gammal. All energi och uppmärksamhet riktas idag mot mobilitet och de ”stationära” lösningarna kommer gradvis få det allt svårare.

Positionering sägs vara nyckeln till att bygga tjänster kring mobiliteten. Att vi kan vara mobila är inte tillräckligt, vi behöver också addera lite intelligens i systemet, för att ta mobiliteten ett steg vidare. Här följer ett par nedslag i nya innovativa mobila tjänster.

Avoidr – tjänster som använder din mobilposition, så att du kan undvika vissa utvalda personer:

Avoidr uses Foursquare to check where your not-friends are so you can avoid them.

Social Bicycle System – bygger vidare på redan existerande idéer med tillfälliga hyr- och lånecyklar som finns i många storstäder. Det som är speciellt med denna lösning är att man inte behöver dedicerade cykelställ och automater för att låsa fast cyklarna i. Varje cykel har inbyggt lås och positionering. Man kan alltså parkera var man vill och kan också enkelt hitta lediga cyklar mha sin mobiltelefon. Det återstår att se om detta är en bättre lösning än cykelstationer, rent praktiskt.

Cykel och lås

Waze är en slags social gps, vilket betyder att systemet skapar alla sina kartor genom att analysera var personer färdas (och har deras App installerad i telefonen). Användare kan också korrigera kartorna som bildas – en slags crowd sourcing, många ögon kommer hitta felen och fixa dom. När väl kartorna är stabila och fungerar så kan App:en också i realtid visa var trafiken står still (köer) så att man kan välja alternativa vägar. Man kan också rapportera in olyckor eller bilder som då direkt hamnar i kartan. En snygg video visar hur detta fungerar.

Att producera Appa:ar för mobiltelefoner som känner av och gör något smart av telefonens position är just nu bland det hetaste områderna. Finns det även svenska varianter av detta tro? NYT skriver om Loopt Star, en App man använder för att ”checka in” på olika platser (precis som kanske mer kända Gowalla och Foursquare) som använder denna information för att skapa erbjudanden som är relevanta för den plats man befinner sig på:

People who use Loopt Star to check in to San Francisco International Airport, Los Angeles International Airport, the Border Grill taco truck on Hollywood Boulevard in Los Angeles or the Los Compadres taco truck on Folsom Street in San Francisco from 11 a.m. to 3 p.m. on Tuesday will get two tacos for $1 and two tickets to Mexico for the price of one, while supplies last.

Annonser
Det här inlägget postades i opinion, strategi och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Positionering och tjänster

  1. Ping: Location Based Boom 2010 | Tjänster och IKT

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s