Hösttrender

Här följer några (tekniska) trender som blir stora i höst. Det ska bli spännande att följa vilka tjänsteinnovationer som kommer att följa på den tekniska utvecklingen.

Apple var tidigt ute i den mer avancerade skolan av s.k. tablets med sin iPad. Amazon har länge haft sin Kindle, som nyligen fått sig en uppdatering. Kindle är uteslutande inriktad på e-böcker, medan övriga tablets nästan är som vanliga bärbara datorer med möjlighet till surf, video och epost.

Det ser ut att komma en mängd olika tablets i höst. Mest uppmärksamhet ser Android-baserade lösningar ut att få. Här ett exempel i mängden:

TV ser ut att få nytt liv genom en övergång till ”on-demand” och digital form (både kodning men framförallt leverans, via bredband). Igen är det Apple som tar första steget. Den igår lanserade Apple TV är inte ännu anpassad för svenska förhållanden (inget material finns att köpa via iTunes) men visar att trenden med Play och YouTube är mer än just bara en fluga.

Nästa nyhet som ligger nära i tid är Googles intåg i TV-världen. De har ett pågående samarbete med Sony och Intel – vilket på pappret ser mäktigt ut. Ryktet säger att den första Google TV:n kommer visas på Android Only i Stockholm i september.

Annonser
Det här inlägget postades i strategi och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s