Creative Commons och öppet innehåll

Creative Commons var ett ämne som inte slutfördes på dagens lunchseminarium 4TornIT på VINNOVA. Ett försök till halvt skrytsamt klargörande från mig:

2003 besökte jag Creative Commons (CC) på Stanford, intressant för min dåvarande forskning om Öppet innehåll – dvs. innehåll som är legalt att återanvända utan betalning. CC har sedan dess växt, både i kännedom och i användning. Deras användningslicenser ger innehållsutvecklare chans att ge bort delar av sina rättigheter, men utan att behöva riskera att förlora alla framtida möjligheter till utkomster på t.ex. en bild, en filmsnutt eller en melodi.

Mer om min forskning finns att läsa i mitt paper, som jag då publicerade:

Open Content and Value Creation

Där utreder jag de grundläggande drivkrafterna varför folk verkligen ägnar sig åt att bidra till det gemensammas bästa, genom att producera innehåll som andra personer får återanvända.

Om Magnus Cedergren

Handläggare på VINNOVA, som ofta skriver lite halvprivat
Det här inlägget postades i news. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Creative Commons och öppet innehåll

  1. Erik Borälv skriver:

    Ett aktuellt exempel på hur CC används är publiceringen av en bok om användbarhet och it. Boken är alltså fri att användas och modifieras (under vissa förutsättningar).
    Inlägget innehåller lite mer länkar kring CC och sajter som använder denna licens.

Kommentera

