Informationsutbyte mellan myndigheter

Riksrevisionen har granskat om regeringen och myndigheterna har använt de möjligheter för utökat elektroniskt informationsutbyte som lag och teknik erbjuder.

I dag omsätter transfereringssystemen i storleksordningen 520 miljarder kronor per år. Antalet transfereringar och handläggande myndigheter är stort, regelverken är ofta komplexa och myndigheterna kan vara beroende av information från varandra för en bra handläggning av sina ärenden.

Se rapport (90 sidor). Några intressanta slutsatser i korthet:

”Riksrevisionen bedömer att myndigheterna inte har utnyttjat alla möjligheter som lag och teknik erbjuder. Det finns därmed potential att effektivisera handläggningen, minska de felaktiga utbetalningarna samt öka servicen till medborgarna. Riksrevisionen bedömer att det outvecklade elektroniska informationsutbytet leder till att myndigheternas handläggning blir onödigt kostsam. Att myndigheterna inte utbyter information med varandra elektroniskt får även negativa konsekvenser för medborgarna, som får vänta onödigt länge på sin ersättning och som kan bli tvungna att lämna samma information till olika aktörer. Det bristande informationsutbytet leder även till ökad risk för felaktiga utbetalningar, eftersom den manuella kontrollen är så tidskrävande för handläggarna att de ibland väljer att avstå från att göra den. Granskningen visar att införande av elektroniskt informationsutbyte mellan kommuner och myndigheter kan medföra en årlig nettobesparing på i storleksordningen 150 miljoner kronor per år.”

Annonser
Det här inlägget postades i news. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s