”There is no such thing as the government”

Här en länk till hur de tänker kring e-gov i UK, vilket är aningen annorlunda än hur vi själva gör och det vi oftast hör talas om (dvs USA). Man kan konstatera att debatten inkluderar ministrar och andra höjdare, och att de i brittisk anda är vältaliga på ett speciellt sätt. Se till exempel Tom Watsons kommentar på rapporten nedan, där han förklarar hur hopplöst det tydligen var att driva IT-frågor under förra regeringen. Vi börjar ana på hemmaplan mer politisk aktivitet i debatten kring IT men sällan så här tydligt och på detta direkta sätt.

Man kan sammanfatta debatten med revolution, inte evolution. Man föreslår drastiska åtgärder och ser ut att ha höga mål med statens roll på nätet. Ett exempel: staten ska ha ett (1) domännamn, en plats för samtliga ärenden. Debatten kommer sig av en utvärdering som gjorts av Martha Lane Fox, en utvärdering som tydligen hålls mycket högt. I den kan man utläsa bl.a. följande rekommendation:

Appoint a new CEO for Digital in the Cabinet Office with absolute authority over the user experience across all government online services (websites and APls) and the power to direct all government online spending.

Det är inte helt enkelt att förstå debatten då man inte har hela det politiska sammanhanget klart för sig, men det verkar vara en kombination av en omfattande ekonomisk revision och en radikal syn att medborgarnas upplevelse (user experience) ska vara styrande på riktigt (”A new central commissioning team should take responsibility for the overall user experience on the government web estate.”).

Det finns en del sympatiska förslag som också skulle kunna ha relevans för våra förhållanden. Publika API:er som möjliggör lösningar från andra aktörer är en sådan. Koncentrationen av lösningar till få (eller en enda) ingångar för medborgarna skulle vara välbehövlig hos oss inom t.ex. vårdsektorn. Att man anser att användarupplevelsen ska vara styrande är säkert en utmaning var som helst i världen: ”challenge any policy and practice that undermines good service design”.

Annonser
Det här inlägget postades i strategi. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s