SJs SMS-tjänst inte prövad av användare

Jag kanske ska inleda med att varna om att detta är ett inlägg som mest berör pendlare hos SJ – en del av våra kollegor känner säkert att de får höra om tågstrul tillräckligt ändå… SJ har nyligen lanserat en SMS-tjänst som ska hjälpa Uppsalabor att få mer information om inställda eller försenade avgångar.

Så långt allt väl. När man har pressens och infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärds ögon på sig så vill man visa att man tar tag i de problem som så ofta rapporterats om. Tågkaos kan man ju läsa om nästan varje vecka i media.

SJ lanserar för de 15.000 Uppsalabor som dagligen pendlar till och från Stockholm en SMS-tjänst där man kan få reda på om tågen går som de ska. Denna lansering kan tjäna som exempel på illa det kan gå när lösningen inte är rätt utformad. Det är rimligen så att man helt hoppat över att testa med riktiga användare. Brister till följd av otillräcklig användarfokus ser precis ut så här.

inUse – en konsultfirma som specialiserar sig på användbarhet har av eget intresse (en pendlare, så klart) granskat tjänsten och dokumenterat 12 brister. Det är en  konstruktiv genomgång som samtidigt föreslår hur man skulle kunna förbättra varje identifierad brist. 

Jag ska inte dubblera texten här utan man får klicka sig dit och läsa själv. Återinförandet av 3:e klass på tågen är bara en pikant detalj – dvs, de passagerare som nära nog varje avgång får stå upp eller (i mån av plats) sitter på golvet.

För att också själv vara lite konstruktiv och eftersom jag själv är en av dessa pendlare så kan jag konstatera att påfallande många av de som pendlar jobbar inom IT-området. Av dessa finns ett betydande antal som också jobbar med formgivning och utvärdering av IT-tjänster. Många pendlare har flera års erfarenhet av pendling. Det råder ingen brist på kompetenta eller intresserade användare. Jag anmäler mig härmed.

Annonser
Det här inlägget postades i news och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till SJs SMS-tjänst inte prövad av användare

  1. Ping: SJ erbjuder pendlare trafikinformation via SMS — Tågtider blogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s