Trendspaning inom det offentliga

Wiki. Alla runt omkring oss talar om sina wikis. En wiki, i sin renaste form, är en webbplats där även besökarna kan bidra till innehållet. Wikipedia skriver:

Ordet wiki åsyftar oftast en wiki med fritt och öppet innehåll som är tillgänglig för allmänheten och där alla besökare kan hjälpas åt att skriva och förbättra sidornas innehåll. Exempel på en sådan är Wikipedia, världens största uppslagsverk. Det förekommer även wikier där enbart ett begränsat antal betrodda har möjlighet att redigera, och ibland även läsa. I dessa fall är wikitekniken enbart ett sätt att underlätta kollaborativt utvecklande av en webbplats.

På varje möte jag varit på denna vecka så har något projekt sagt, ”ni kan läsa och bidra på vår wiki”. Det överraskande med uttalandet är att det har varit offentliga organisationer som sagt detta.

Många organisationer börjar bli mer aktiva i olika sociala media och även om en wiki nog räknas hit så är det troligen andra skäl som ligger bakom. Det är något i verktyget i sig som verkar locka. Kanske är det den fenomenala framgången hos Wikipedia man hoppas upprepa? Eller, kanske är det tanken på självorganiserande grupper som gör det enkelt att lansera en wiki?

Vi ser ytterligare exempel på texter som ligger i en wiki, som Vägledning för automatiserad samverkan hos e-Delegationen. ”Riktlinjer för sociala medier” och ”Vägledning för webbutveckling” kommer snart finnas där. Man kan konstatera att det inte är en helt öppen wiki då endast några väl utvalda får lov att skriva.

Vi själva kommer inom ett antal veckor lansera en wiki, dock på insidan av brandväggen. Detta är ett första försök för att ta reda på hur s.k. kollaborativa verktyg kan komplettera våra övriga IT-verktyg och bidra till gemensamt arbete över avdelningsgränser. En av hypoteserna är att ett verktygs egenskaper kan förstärka och ge moderniserat stöd för en viss arbetsuppgift. Vårt försök kommer börja inom:

  • Terminologi, för specifika termer inom vårt verksamhetsområde
  • Reseinformation, av mer praktisk karaktär.
Annonser
Det här inlägget postades i opinion och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s