Internationella Musarmsdagen

28 februari är det Internationella musarmsdagen, eller International Repetitive Strain Injury Awareness Day som det heter internationellt.

Det kan vara värt att åtminstone denna dag reflektera lite kring arbetsplatsens ergonomi, för som de motiverar dagen ”Because Work Shouldn’t Hurt”. Enligt 1177.se har ungefär var tredje kvinna och var sjätte man som regelbundet arbetar framför datorn ont i nacken, skuldran eller armen minst en dag i veckan. Ofta kan detta bero på musarm.

Av någon anledning är Kanada aktiva inom området, och de för fram ännu bättre argument. Inom deras offentliga förvaltning är RSI vanligaste sjukdomen. Deras poäng är att problemen är möjliga att eliminera helt.

The fact that workers are working and living in pain every day in Ontario is outrageous considering that these injuries are 100 per cent preventable. Workers all over this province experience tingling, numbness, heaviness, coldness, aches and pains from work that interfere with not only their ability to earn a living, but also impair their personal life

Vad ska man då göra? En specialist inom ergonomi, Contour, har en färdig och enkel lista:

  • Lyssna till din kropp
    Din kropp vet bäst, vad som är bäst för dig. Lyssna till din kropp och gör vad den säger!
  • Skifta arbetsställning
    Inför fasta rutiner: Höj ditt bord varje morgon, och igen när du går till lunch.
  • Har du hälsat på din stol?
    Sitt högt och ha mer vikt på benen än på korsryggen och baken. Då rätar du också upp ryggen.
  • Ta en genväg
    Använd genvägstangenter och undvik att dubbelklicka. Då minimerar du också belastningen.
  • Har du nog med plats?
    Se till att ha plats på och under bordet, så du kan sitta olika och har plats för din mus.
  • Kontorsmotion
    Hämta det du har i skrivaren eller kopiatorn, istället för att låta det ligga halva dagen. Och gå över till din kollega istället för att ringa eller maila.
  • Håll pauser
    Håll fem minuters paus varje timme. Det får kroppen att slappna av och får dig att skifta arbetsställning.
  • Slappna av
    Se till att vila armarna på bordet, och vila fingrarna på tangentbord och mus.
  • Sitt rakt fram
    Din näsa och dina fötter ska peka i samma riktning när du arbetar vid datorn.
  • Vad kan din mus?
    Välj den typ av mus, som din kropp mår bäst av.
Annonser
Det här inlägget postades i event och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s