Change the World, and Win Fabulous Prizes

NY Times skriver om hur tävlingar idag används för att stimulera innovation. Man listar ett antal exempel med början i 1714 då England erbjöd motsvarande 30 Mkr till den som kunde positionsbestämma (longitud) ett fartyg. Det handlade alltså om att utveckla en exakt klocka som inte påverkades av båtrörelser. 1795 hade fransmännen en tävling kring hur man kunde få mat i fält att hålla bättre, vilket ledde till konservern.

Man tar också upp ett antal aktuella initiativ och vilka egenskaper man idag är ute efter:

In government, prize advocates are optimistic about the potential payoff in both innovation and efficiency. “You can access a whole universe of innovators, and you only pay for the result, unlike the usual procurement system,” says Todd Park, chief technology officer of the Department of Health and Human Services.

But the health agency, Mr. Park says, will also continue with smaller prizes of a few thousand dollars. Even the smaller amounts, he says, can be effective. Especially in low-budget contests, Mr. Park says, “these innovators are not really competing for the prize money, but for the recognition and future opportunities, like attracting investors.”

Research strongly suggests that prizes really can stimulate new inventions — and not just help harvest them in fields already ripe for innovation. Yet contests, by definition, are transitory incentives. “Prize bounty hunter” is hardly a career path, and prizes are no substitute for sustained investments in people, education and research.

In the innovation game, the prize model may be becoming a more significant tool, but it’s no silver bullet.

Annonser
Det här inlägget postades i link, Open Innovation och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s