”Efterblivna kameratillverkare riskerar att gå i graven”

Vikten av att inkludera användare i design- och utvecklingsprocesser visas i denna artikel i PC för alla. Utan användare blir det svårare att fånga förväntad funktionalitet och nya mönster av användning. En dag kommer man kanske helt stå utan kunder, som gått vidare till annan teknik som bättre stödjer en förändrad användning.

Som smartphone-ägare blir jag förvånad och förfärad över digitalkameratillverkarnas oförmåga till nytänkande.
Laddningssladden är ett tydligt exempel. I mobilvärlden är det självklart med standardlösningar. I kameravärlden håller de flesta tillverkare fortfarande fast vid sina klumpiga laddare – som ser olika ut för varje ny kameramodell.

Själv äger jag en samling av laddare från Canon där enda olikheten mellan dom handlar om några millimeters skillnad i batteriets storlek. Man måste prova sig fram varje gång man ska ladda sina kameror vilket skapar lite onödiga irritationsmoment.  

Om man inte har med sig rätt kamerasladd (inte sällan med en exotisk svårfunnen egen kontakt) på resor man kan inte ta hand om bilderna på något enkelt sätt – att föra ut bilderna från en kamera till exempelvis Facebook är en långsam och ofta omständlig process. Då ska man komma ihåg att Facebook snart kommer ha en miljard användare.

Den stora skillnaden mellan traditionella kameror och området där utvecklingen just nu sker (dvs i mobiltelefonerna) är att man i mobilerna själv kan skapa eller ladda hem program som låter en ta bilder på nya sätt. Kanske man vill ha antikfilter på bilderna, härma looken från instamaticperioden, eller göra experiment som lomografi? Här står mobiltillverkarna helt utan konkurrens från de traditionella kameratillverkarna.

Annonser
Det här inlägget postades i opinion och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s