Why Software Is Eating The World

Marc Andreessen, en gång ansvarig för Mosaic och Netscape, skriver i Wall Street Journal om mjukvara. Han konstaterar att utvecklingen inom IT har nu kommit till det stadiet när t.ex. omfattande drift av tjänster i molnet har fått en överkomlig prislapp, och dessutom är enkelt åtkomlig och användbar. Mängden datoranvändare har också nått en massa som skapar effekter i sig.

But too much of the debate is still around financial valuation, as opposed to the underlying intrinsic value of the best of Silicon Valley’s new companies. My own theory is that we are in the middle of a dramatic and broad technological and economic shift in which software companies are poised to take over large swathes of the economy.

Andreessen menar att det inte handlar om en ny bubbla, utan, tvärtom, att värdet på bolag som driver den digitala utvecklingen snarare underskattas. Omstöpningen som sker är radikal och den sker från hårdvara mot mjukvara. Han ger exempel från några aktuella händelser som skakat om många, som att t.ex. HP överger fysiska datorer och (likt IBM?) försöker positionera sig inom IT-tjänster.

Perhaps the single most dramatic example of this phenomenon of software eating a traditional business is the suicide of Borders and corresponding rise of Amazon. In 2001, Borders agreed to hand over its online business to Amazon under the theory that online book sales were non-strategic and unimportant.

Oops.

Today, the world’s largest bookseller, Amazon, is a software company—its core capability is its amazing software engine for selling virtually everything online, no retail stores necessary. On top of that, while Borders was thrashing in the throes of impending bankruptcy, Amazon rearranged its web site to promote its Kindle digital books over physical books for the first time. Now even the books themselves are software.

Ett stort antal branscher är idag mjukvarubaserade utan att det sägs speciellt tydligt, om ens alls.

  • Skivbolag idag existerar för att leverera innehåll till digitala, mjukvarubserade leverantörer som iTunes och Spotify.
  • Film håller precis på att bli digital, genom att den snart kommer genomgå samma prövning som musikbranschen gjorde när MP3-filer blev standard för hur musik används.
  • Datorspelbranschen mår bäst inom de rent digitala marknaderna, dvs de som endast säljer innehåll digitalt. Det handlar om spel på mobil och pekplattor, snarare än på spelboxar.
  • Fotografi utvecklas i långt snabbare tempo i de nya digitala miljöerna (återigen, mobil och pekplattor) än vad traditionella digitalkameror klarar av att hänga med i. Kameran i mobilen är baserad på mjukvara som utvecklas och uppdateras dagligen medan en digitalkamera ofta är statisk under sin livslängd.
  • Reklam och marknadsföring är redan digital, och drivs starkt genom utveckling av nya tjänster. Geografisk information, ”check-ins” via mobilen och andra digitala användarmönster skapar, aningen i det dolda, helt nya förutsättningar för denna bransch. Potentialen här är omfattande. Inte minst är Google (ett reklambolag) och LinkedIn (ett rekryteringsbolag) exempel på det.

En av Marcs intressanta poänger rör denna utvecklings påverkan på kompetens och sysselsättning. Även om en omställning mot mer digitala plattformar inte gör icke-digital kompetens orelevant (såg ni – en trippel-negation!) så uppstår ändå en kunskapsklyfta som kan vara svår att hantera. I Sverige har vi observerat detta genom en dramatisk nedgång i söktryck på teknikutbildningar, vilket på sikt kommer försvaga våra förutsättningar. Igen, det gör inte andra utbildningar mindre relevanta men digital kärnkompetens kan inte ses enbart som komplement till övrig kompetens, och omställningsproblematiken finns redan:

…many people in the U.S. and around the world lack the education and skills required to participate in the great new companies coming out of the software revolution. This is a tragedy since every company I work with is absolutely starved for talent. Qualified software engineers, managers, marketers and salespeople in Silicon Valley can rack up dozens of high-paying, high-upside job offers any time they want, while national unemployment and underemployment is sky high. This problem is even worse than it looks because many workers in existing industries will be stranded on the wrong side of software-based disruption and may never be able to work in their fields again. There’s no way through this problem other than education, and we have a long way to go.

Annonser
Det här inlägget postades i news och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s