Scania äter sin egen medicin (åker buss alltså)

Nyheten om att Scania planerar köra sina anställda i bussar mellan Stockholm city och Södertälje intresserar oss inte främst ur ett trafikpolitiskt perspektiv. Inte heller är huvudfrågan eventuella förseningar i pendeln.

– Tanken är att vi ska starta vid årsskiftet. Det har ju varit ganska mycket problem med de vanliga pendeltågen, speciellt vintertid. Men det här är ju också ett sätt för oss att testa våra egna bussar i trafik, säger Gunnar Boman, presstalesman på Scania.

Det mest intressanta är snarare att de använder egna bussar och egen personal för att åka buss – i grunden en positiv nyhet. Det finns många aspekter i detta som liknar vårt intresse för Living labs. Bussarna har Internet och kommer förmodligen ha eluttag på varje plats (finns inte alls på pendeltåg, finns sporadiskt på utvalda fjärrtåg). Artikeln nämner att det är många tjänstemän som kommer använda tjänsten och kunna sköta delar av sitt jobb på busspendeln. Det intressanta är alltså om Scania kommer kunna dra några nya slutsatser av att åka med bussarna man själv bygger och vad det kan betyda för deras innovationsprocesser. Spontant ser det ut att finnas många möjligheter här.

Det påminner också om andra företag som skapar egna lösningar för att pendla. Många år sedan när arbetsmarknaden inom mobilsidan var överhettad fanns det t.ex. direktbussar mellan Uppsala och Kista för att man enklare skulle kunna anställa även norrifrån. Google – som vanligt – står för några av de mest kända och påkostade insatserna för personaltransport. Artikeln Google’s Buses Help Its Workers Beat the Rush i NYT rekommenderas. I städer där pendling slukar en stor bit av fritiden så spelar sådana busstjänster stor roll för möjligheten att anställa, och har även rapporterats påverka fastighetsmarknaden.

We are basically running a small municipal transit agency,” said Marty Lev, Google’s director of security and safety, who oversees the program.

Not that small, really. The shuttles, which carry up to 37 passengers each and display no sign suggesting they carry Googlers, have become a fixture of local freeways. They run 132 trips every day to some 40 pickup and drop-off locations in more than a dozen cities, crisscrossing six counties in the San Francisco Bay Area and logging some 4,400 miles.

They pick up workers as far away as Concord, 54 miles northeast of the Googleplex, as the company’s sprawling Mountain View headquarters are known, and Santa Cruz, 38 miles to the south. The system’s routes cover in excess of 230 miles of freeways, more than twice the extent of the region’s BART commuter train system, which has 104 miles of tracks.

I förlängningen – att leva som man lär – är ett intressant fenomen i sig. Använder Microsoft själva sin nya moln-Office Azure (nja), använder Yahoos nu sparkade VD sin webbmail (nej)? Jag inser att jag kastar sten i glashus och säger därför inget mer nu.

Annonser
Det här inlägget postades i news och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s