Bring Your Own IT

Fler och fler på vårt jobb går omkring med läsplattor, på möten och i kontorslandskapet. Det speciella med detta är att inga av plattorna ägs av arbetsgivaren.

Fenomenet är inget nytt. Skugg-it eller consumerization kallas det, att anställda (i smyg, ibland mot regelverket) tar med konsumentteknik till jobbet. Situationen kan tyckas konstig, när man känner sig fri och bekväm när man använder it hemma, men begränsad när man gör samma sak på jobbet. Det kan vara en svår fråga för en IT-avdelning att hantera.

Man kan säga att detta inte längre enbart gäller hårdvara utan även tjänsters kapacitet utsätts för en liknande prövning. Den som använder Gmail privat bjuds på nästan 8 GB utrymme för epost; om man använder en ny mobil från HTC kan man få 5 GB fri lagring hos Dropbox. Detta ska jämföras med vad man erbjuds av sin arbetsgivare. En av mina tidigare arbetsgivare erbjöd 5-10 % av denna kapacitet för sina anställda. Samma sak gäller för hur effektivt olika system fungerar – anställda kan inte undvika att reflektera över hur lång svarstid interna system har (antal sekunder) med hur fort t.ex. en sökning i extern sökmotor tar (tiondels sekunder).

Blir skillnaden för stor mellan hur bra externa tjänster relativt företagsinterna fungerar så börjar detta fenomen visa sig. På många ställen är det vanligt att extern teknik och tjänster används för att man ska kunna jobba effektivt. Följande är en reklamfilm från Microsoft om consumerization.

I NYT kan man idag läsa More Offices Let Workers Choose Their Own Devices. Den tar upp ett antal exempel (Citrix, Cisco, Netflix, Kraft food) där företag har accepterat fenomenet och ersätter sina anställda för sina inköp av utrustning. Jag har inte sett så många övertygande exempel i sverige vad gäller egen utrustning. Dock finns mängder med exempel på tjänstesidan, där företag helt bygger sin verksamhet på att de anställda använder externa lösningar för epost, dokument, kod, filer och kommunikation.

Det dominerande positiva i fenomenet är att fler börjar ställa krav på användbarhet. Privat använder man utrustning och tjänster som levererar värde, och som man av någon anledning faktiskt gillar. En sådan inställning är inte det som vanligtvis driver hur en arbetsplats väljer teknik och tjänster.

Annonser
Det här inlägget postades i opinion och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s