Att leva utan internet

Hej och hejdå på ett tag,

Jag ska ut och segla på Atlanten. Tio veckor semester kring årsskiftet när jag lämnar tankar på innovation och utmaningar därhän.

Ouppkopplat, i det närmaste i alla fall. Åtminstone ingen bandbredd att räkna med även om sensorerna i kölsvinet via båtens kontrolldator kommunicerar med er via satellit, var timme, dygnet runt, genom projektet Ocean Searchs försorg. Ett dyrt paket med mätdata upp per timme, och endast en enstaka tweet får plats. De gånger kaptenen meddelar sig i text är plupparna på OceanSearch tracker/karta rödfärgade. Följ oss, klicka och läs om vad som sker!

Hur lever man när man inte kan googla brödreceptet, när man inte kan synca sina podcasts, inte kan… nästan allt i det liv som jag normalt lever det  är uppkopplat idag, och jag springer runt här hemma kvällen före avresa och försöker tänka på allt som jag behöver ha utskrivet för att klara det lilla liv jag planerar ombord på journeyman.se de närmaste tio veckorna. Vilka bröd, förutom det redan utlovade Lenin (från boken Riddarbageriets bröd) ska jag baka, ska jag hitta redan nu och skriva ut? Dags att leta i boken, på paindemartins saleligen avsomnade brödblog, eller i Jan Heds bok, ‘bibeln’. En gång hade jag förmånen att gå brödkurs med Jan Hedh på Restaurangakademin. Det var rock-n-roll vill jag lova. Men lite ‘attidyd’ är det allt i hans skrifter – inga anpassningar till amatörbagare inte, bara kommersiella recept och kommersiella råvaror som inte alltid är lätta att få tag på som lekman. Och någon bak-björn på trefas har jag ju inte tillgång till ombord på Journeyman, nej, det blir att handjaga, så jag tror mer på Martin eller Johan till sjöss, när jag vårdar och försöker föda från surdegen min.

Det här inlägget postades i link. Bokmärk permalänken.

Kommentera

