Crowdfunding, it för företagande och politisk handling

Sverige är från nationellt perspektiv inte så snabbfotad med att  hänga med i de förändringar som it och internet driver fram. Det kan handla om att ställa om skolan så att den använder teknikens nya pedagogiska möjligheter med att vägleda, tydliggöra framsteg och göra läxan mer attraktiv eller om att revidera antika registerlagar som sinkar möjligheterna till vidareutnyttjande av elektronisk offentlig data.

Det handlar också om möjligheter för nya typer av företag och företagsutveckling. Svenska företag har varit framgångsrika på app-marknaden, men det satt långt inne innan Skatteverket i november 2011 införde en övergångsregel för att svenska apputvecklare skulle slippa att behöva betala skatt två gånger. Så sent som för en vecka sedan lyckades Resolution Interactive AB undvika konkurs genom att Kammarrätten upphävde förvaltningsrättens dom och Skatteverkets beslut.

I USA är det däremot tydligt att it är en central drivkraft för att förändra företagande. När problemet uppstår att lagen inte är tillräckligt fördelaktig för företag som söker delfinansiering över internet är man inte sen att agera. Crowdfunding bedöms vara ett allt viktigare instrument för tidig och riskdelad investering i små företag. En lagändring backas massivt upp med 380 röster mot 41 i USA:s representanthus och Obama väntas snart göra detsamma.

Annonser
Det här inlägget postades i Open Innovation och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Crowdfunding, it för företagande och politisk handling

  1. Max Valentin skriver:

    Hej Alex
    Tack för ett intressant inlägg. Det är fascinerande med samspelet mellan teknik, juridik och organisation och hur det kan skapa förutsättningar för entreprenöriellt handlande eller ej.
    Som aktör i den branch du skriver om blir jag nyfiken på att veta mer om hur du tänker? Hur ska det bli tillräckliga volymer i Sverige för att crowd equity, vilket jag tror du refererar till efter de senaste dagarnas debatt i usa, ska fungera mer än som en kuriosa?

    Som någon form av retorisk fråga undrar jag om detta verkligen är en fråga som ska förhållas till en svensk nationell nivå. Jag tror nämligen om att vi ska få detta att fungera i någon form av skala så är det en harmonisering av finansiella policys inom EU som är utmaningen snarare än hur snabbt Sverige kan fånga en boll. Det kan handla om nyansskillnader men som i standardiserade system skapar stora utvecklingsutmaningar. Dessutom verkar marknaden här är så begränsad så för att system vilka kräver stora kritiska massor är det extremt svårt att bli framgångsrika. Vi skulle kunna använda den nordiska samproduktionen av film som en benchmark.

    Jag gör nu väldigt stor skillnad mellan onlinebaserade förhandsköp av produkter och tjänstekoncept (vilket man i viss utsträckning kan beskriva crowdfunding som) och handel med onoterade bolag utan särskilt IP (vilket man skulle kunna lika vad crowd equity verkar vara). Mina fördomar säger mig nämligen att målgrupperna för de två tankesystemen skiljer sig mycket kraftigt.

  2. Erik Borälv skriver:

    Max, din undran om Sverige i sig är en tillräckligt stor ”crowd” är också något jag funderar över. Jag tycker personligen att det ändå verkar finnas viss grund för att det kan vara så, och att det finns anledning att sätta det på praktiskt prov. De exempel som finns inom crowd lending eller donations antyder att det pågår någon slags generell förändring här. Borde det inte, i en svensk miljö, uppstå en större crowd med crowd equity (jämfört med förhandsköp av produkter och tjänster), sett till mängden pengar?

    Marknaden, inte minst sett till språkgränser, är en aspekt. Jag tycker mig ana att EU i sina kommande program funderar på crowd equity. T.ex. inom COSME (http://ec.europa.eu/cip/files/cosme/cosme_factsheet_final_en.pdf) skriver man om, ”An Equity Facility for Growth will provide venture capital to enterprises, in particular in their growth phase.”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s