Att använda utmaningar för innovation

Utmaningar är kanske modeordet för 2011/2012, hos vissa företagsledare men framförallt hos offentliga aktörer och politiker. Man menar dock helt olika saker med det ordet.

VINNOVA lägger betydande kraft på Utmaningsdriven innovation (UDI), och argumenterar för att utmaningar driver innovation och tillväxt i Sverige. Man har identifierat fyra samhällsutmaningar (Framtidens hälsa och sjukvård, Hållbara och attraktiva städer, Informationssamhället 3.0, Konkurrenskraftig produktion) där Sverige bedöms ha förutsättningar för internationellt ledande innovationskraft. Man möter utmaningarna genom att ge stöd för bred samverkan mellan företag, universitet och högskolor, forskningsinstitut och offentliga organisationer.

En annan tolkning av begreppet utmaning kommer från Norrköping. Där har man lanserat utmaningen Hus söker hiss – man försöker hitta innovativa lösningar på problemet med avsaknaden av hissar i flervåningshus. Det finns många flerfamiljshus som bara har trappor, vilket är besvärligt om du har gamla ben, sliter med tunga kassar, drar på en barnvagn, eller använder rullstol. Som utmaning är detta vldigt tydligt – det finns existerande hus som skulle behöva en lösning, det finns bolag som står redo att implementera en bra idé, det finns intresseorganisationer som vill se detta problem löst. Det är kanske också en samhällsutmaning, men på helt annat sätt.

Unilever har satt upp målet att fördubbla sin omsättning utan att negativt påverka miljön (eller snarare minska sin påverkan). För att åstadkomma detta har man definierat tio utmaningar som man söker lösningar kring, från externa aktörer. Det är en slags mellannivå på utmaningarna. Ett exempel som de kallar Amazing toothpaste: man vill förändra rutinerna kring tandhygien för  50 miljoner personer. Om barn t.ex. borstar tänderna med flourtandkräm två gånger iställer för en gång per dag så minskar tandproblemen med 50 %.

We’d be interested in working with partners who are developing ways to create a ‘wow’ factor in toothpaste, through new sensory experiences – taste, texture, even sound – new flavours, or new ingredients. This might mean a toothpaste that fizzes, or pops, or conjures a completely novel taste. As long as it leaves the mouth with a sense of freshness – and consumers will love it – we’d like to hear about it.

Annonser
Det här inlägget postades i Open Innovation och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s