The third industrial revolution

The Economist har observerat hur ny teknologi minskar transaktions-, kommunikations- och koordinationskostnaderna i det senaste numret. Detta skifte skapar större möjligheter för ”mass-customization”, vilket betyder att producenter bättre möter konsumenternas verkliga preferenser.  De kallar det den tredje industriella revolutionen.

”A number of remarkable technologies are converging: clever software, novel materials, more dexterous robots, new processes (notably three-dimensional printing) and a whole range of web-based services. The factory of the past was based on cranking out zillions of identical products: Ford famously said that car-buyers could have any colour they liked, as long as it was black. But the cost of producing much smaller batches of a wider variety, with each product tailored precisely to each customer’s whims, is falling. /…/ Like all revolutions, this one will be disruptive. Digital technology has already rocked the media and retailing industries, just as cotton mills crushed hand looms and the Model T put farriers out of work.”

Artikeln missar att de sänkta kostnaderna, som uppstår pga av den nya teknologin, påverkar hur individer och företag innoverar. Tex så kan företag skapa en extern R&D kapacitet med mycket hög förståelse för vad marknaden vill ha här näst. Det är nämligen användare själva som innoverar. Användarna av befintliga produkter och tjänster hjälper gärna till och medskapar då de vill ha nya produkter och tjänster som passar deras behov. Ett av USAs hetaste bolag Threadless inc, T-shirt design, är ett exempel på denna nya affärsmodell som ökar innovationstakten och framförallt minskar antalet misslyckande lanseringar, se ”The Customer is the Company”. Vi ser nu en revolution i hur företag, individer och samhället arbetar med innovation!

Annonser
Det här inlägget postades i news. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s