Hur man dödar webbens bästa tjänst

This is the story of Flickr. And how Yahoo bought it and murdered it and screwed itself out of relevance along the way.

Det här är en inledning som är omöjlig att motstå. Mat Honan på Gizmodo skriver en lång berättelse, How Yahoo Killed Flickr and Lost the Internet. Som titeln antyder, det är en del hårda ord och omdömen vilket nog bidrar till att det är bra läsning – den ställer saker på sin spets. Man får väl anta att Yahoo inte riktigt skulle hålla med om alla slutsatser.

Honan inleder med att konstatera att ”Web startups are made out of two things: people and code”. För en startup är dessa två faktorer helt avgörande – koden, för att den skapar den nya tjänsten och att fördelar uppstår när man genom kod kan göra saker (snyggare, smartare, smidigare, snabbare) annorlunda är konkurrenterna; personer, för att nya tjänster blir så influerade av vem som står bakom – det behövs ett visst mått av besatthet, utstrålning och envishet för att lansera nya tjänster. Exempel på raka motsatsen existerar säkert, dvs tjänster helt utan höjd i koden och gjort av doldisar utan en personlig vinkel, men det hör till undantagen.

Very few people manage to build successful startups. But when the one hits, it can change the status quo in an instant. Suddenly, those two elemental ingredients—people and code—become very valuable to the established companies that seem to reside on an untouchable corporate Mount Olympus. It would have to be an overwhelming compliment and sense of validation. How would you handle it? What if you made something beautiful and useful that changed the status quo? Would you sell it? Would you sell yourself?

När en startup köps upp av en större aktör sker ofta två farliga saker:

  1. Koden görs om enligt köparens egna standarder och plattformar. Det tekniskt unika försvinner lätt i en sådan omstöpning. Den framåtriktade utvecklingen avstannar för att man måste anpassa sig till en annan miljö.
  2. Personerna bakom tjänsten får en helt annan roll, alternativt lämnar projektet helt och hållet. De är inte längre beslutsfattare.

Integration Is The Enemy of Innovation” konstaterar Honan, samtidigt som han påstår att Yahoos egen framgång – mer eller mindre – bygger på ren tur. Yahoo är ett företag drivet av affären och inte innovationen. Den dagen Flickr köptes upp så stannade innovationsarbetet nästan helt. Man tvingades fokusera på att integrera sig med Yahoos ramverk samt att gå med vinst.

Because Flickr wasn’t as profitable as some of the other bigger properties, like Yahoo Mail or Yahoo Sports, it wasn’t given the resources that were dedicated to other products. That meant it had to spend its resources on integration, rather than innovation. Which made it harder to attract new users, which meant it couldn’t make as much money, which meant (full circle) it didn’t get more resources. And so it goes.

2003, när Flickr startade, var man tidigt ute i det som skulle utvecklas till en social webb. Deras tidiga användare var lojala och övertygade på samma sätt som Apples användare ofta anses vara. Man var långt före Facebook, som Flickrs användare tyckte var ”bland, boring, evil, poorly designed”. Dödsmarchen började den dagen då Flickrs användare tvingades överge sina konton och skaffa sig ett Yahookonto för att kunna logga in. Man fick Yahoomail på köpet och indirekt en koppling till en tjänsteleverantör som man inte alls ville förknippas med. Det stämde inte överens med hur användarna såg på sig själva eller på hur fototjänsten skulle utvecklas.

Inget var dock så illa som när appar började bli populärt. Hur Yahoo/Flickr hanterar appar är en gåta, än idag. Man hade/har en app som inte kan göra det som Flickr är till för, att ta bilder, bra bilder, snabbt och enkelt ladda upp dem med full information om bilden (full upplösning och metainformation som EXIF, position, etc). Vi vet nu hur det gick – man kan ta bilder i Facebooks app och dela bilden; Instagram gör den processen ännu mer personlig och snabb. Användarnas omdöme är hårt:

Today, it all seems too late. The iPhone is the most popular camera on Flickr, but the feeling isn’t mutual. Flickr isn’t even among the top 50 free photography apps in iTunes. It’s just below an Instagram clone in 64th place. By way of comparison, an app that adds cats with laser eyes to your photos is 23rd.

Det som återstår att se är om Flickr kan överleva. De har fortfarande mängder med användare, många professionella sådana. Det finns det stora företagets utvecklingsresurser, om man vill sätta in dom.  Men om framtiden avgörs av graden av innovation så ser det onekligen mörkt ut.

(not: är själv användare av Flickr sedan starten)

Annonser
Det här inlägget postades i opinion och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s