Webbplatsen måste leverera, eller dö

Det var överraskande, att läsa Englands Minister for the Cabinet Office uttalande om att samtliga 820 av deras statliga webbplatser ska ses över.

Inga nya webbplatser tillåts för tillfället. Man förväntar sig att 75 % av de existerande webbplatserna ska försvinna/slås ihop, och att kvarvarande sajter ska bli 50 % mer kostnadseffektiva. Det är inga små förändringar kan man konstatera.

Man har undersökt och tagit fram siffror för ett mindre utval sajter, som ett slags analysunderlag. Man konstaterar att 25 % av webbplatserna inte alls har koll på vad de kostar. För de som har kontroll ser det ganska olika ut. De dyraste sajterna är:

  • uktradeinvest.gov.uk which costs £11.78 per visit; and
  • businesslink.gov.uk which costs £2.15 per visit.

Man redovisar kostnad per besök vilket möjligen kan vara ett bra sätt att mäta. Det är troligen svårt att använda som enda mått, och kommer i så fall få mycket svårtolkade effekter. Till exempel, ska myndigheter använda sig av reklam (adwords) för att driva upp antalet besök? Ska man tvingas in i sociala medier för att den vägen få upp antalet träffar?

Frågan blir komplex när man också talar om webbplatser som utför tjänster online och inte enbart publicerar statiska rapporter i PDF. Vad är alternativkostnaden för att inte ha webbtjänster – säg, bokning av dagisplats? Hur många besök på webbplatsen krävs i fallet med dagisbokning jämfört med en traditionellt bemannad bokningscentral?

Detta sajt har just idag 238 träffar, kostar oss inget i drift, men väl i arbetstid. Får vi vara kvar?

Detta inlägg publicerades i opinion, strategi och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar